Wijk bij Duurstede

Acties in de kerken

In maart hebben er leden van Amnesty een bezoek gebracht aan de Protestantse kerk in Cothen (5 maart) en Wijk bij Duurstede (12 maart) . Ze waren er met verkoop en een petitielijst. De petitielijst richt zich op de internationale vrouwendag op de schendingen in Afghanistan. Ze roept de Taliban op om de rechten van vrouwen en meisjes in Afghanistan te respecteren. Sinds de Taliban in 2021 in Afghanistan de macht overnamen, verliest de bevolking steeds meer vrijheden. Duizenden Afghanen worden willekeurig vastgehouden, zijn gemarteld of werden vermoord. De Taliban hebben het vooral gemunt op journalisten, activisten, mensenrechtenverdedigers, kunstenaars, academici en religieuze en etnische minderheden.

Vrouwen en meisjes zwaarst getroffen.

Meisjes is het verboden om naar de middelbare school of de universiteit te gaan. Vrouwen en meisjes mogen niet langer sporten en ook parken zijn voor hen verboden terrein. In Afghanistan worden de mensenrechten op alle fronten aangevallen. Daarom roept Amnesty International de feitelijke machtshebbers in Afghanistan op om de mensenrechten te respecteren.
Er werden tientallen handtekeningen opgehaald en voor meer dan 300,- verkocht. De betrokkenheid in beide kerken is groot.