Wijk bij Duurstede

vrouwendag 2018  Amnesty in de kerken

Amnesty in de kerken
Rond vrouwendag hebben onze werkgroepleden een bezoek gebracht aan de Protestantse kerken in Wijk bij Duurstede en Cothen. Ze kwamen er met acties voor de Egyptische Azza Soliman. Zij komt op voor vrouwen die slachtoffer zijn van marteling, huiselijk geweld of verkrachting en werd hiervoor al meerdere keren gearresteerd. Soliman richtte twee organisaties op om de rechten van
vrouwen te verdedigen. Door haar vreedzame activiteiten is ze nu een van de verdachten in een rechtszaak. De zaak staat bekend als Zaak 173: een groep mensenrechtenverdedigers die onder meer vervolgd worden omdat zij voor hun werk geld uit het buitenland ontvangen. Ook zou Soliman de goede naam van het land bezoedelen, omdat ze beweert dat veel vrouwen in Egypte een
groot risico lopen op verkrachting. Ze kan tot een lange gevangenisstraf veroordeeld worden.
We deden mee aan een actie met groetenkaarten voor Azza. Hier werden er tientallen van ingevuld en verstuurd. Ook werden er petitielijsten ondertekend. Iedere bezoeker van de kerkdienst kreeg een narcis aan het einde van de dienst. De verkoop van kaarsen, kaarten en servetten leverden in Wijk en Cothen een bedrag op van resp. €133,- en €106,-

Collecten in onze gemeente

Goed nieuws: de collecten in Wijk bij Duurstede en omstreken leverden een bedrag op van €3946,87!