Wijk bij Duurstede

Schrijf je mee op 8 december?

Op 10 december is het weer de Internationale dag van de rechten van de mens. Net als voorgaande jaren besteden we daar in Wijk bij Duurstede aandacht aan. We organiseren een schrijfmarathon in het huis van de gemeente, in de bibliotheek. We schrijven brieven naar overheden van landen waar mensen ten onrechte in de gevangenis zitten, bijvoorbeeld omdat zij een mening hebben verkondigd die niet overeen komt met die van de overheid in hun land. Deze brieven hebben effect. Hieronder staat kort het verhaal van Haytham Mohamdeen . Op de website www.amnesty.nl/write-for-rights-2018 zie je meer successen van de actie van vorig jaar.
Op 350 locaties in Nederland schreven vorig jaar brievenschrijvers samen een recordaantal brieven. Meer dan 1 miljoen brieven kaarten en emails! En niet alleen in Nederland; over de hele wereld werden meer dan 3,7 miljoen brieven, kaarten, handtekeningen, sms’jes en WhatsApp’jes verstuurd. Hoe groter die vuist, hoe groter de druk op autoriteiten om te zorgen voor gerechtigheid.

‘De berichtjes vanaf de andere kant van de gevangenismuur vormden een enorme bron van kracht voor mij in mijn voortdurende strijd voor vrijheid.’

Goed nieuws uit Egypte: mensenrechtenadvocaat vrijgelaten

In Egypte is op 30 oktober 2018 Haytham Mohamdeen vrijgelaten. De activist en mensenrechtenadvocaat zat ruim vijf maanden gevangen vanwege ‘niet-geautoriseerde protesten’ en ‘lidmaatschap van een terroristische groepering’.
Na zijn vrijlating zei Haytham Mohamdeen: ‘Ik dank Amnesty International voor alle steun en solidariteit. Ook dank ik de activisten die me steunden. Die steun was van enorme invloed op het verbeteren van mijn gevangenisomstandigheden en het aandringen op mijn vrijlating.’

Vervolgd vanwege mensenrechtenwerk
De aanklachten tegen Mohamdeen hangen samen met vreedzame protesten tegen de regering, hoewel hij zelf niet aan die protesten deelnam. De advocaat, die opkomt voor betere werkomstandigheden voor arbeiders, was al eerder lastiggevallen en vervolgd vanwege zijn mensenrechtenwerk.
‘De Egyptische autoriteiten moeten nu serieuze stappen nemen om de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating te garanderen van alle andere mensenrechtenadvocaten, activisten en oppositieleden die willekeurig zijn opgepakt omdat ze op vreedzame wijze gebruikmaakten van hun recht op vrije meningsuiting en demonstratie’, zegt Najia Bounaim van Amnesty International.

Sluit je aan en schrijf op zaterdag 8 december tussen 11.00 en 13.30 uur in de nieuwe bibliotheek in het Huis van de Gemeente. Wij zorgen voor alle noodzakelijke informatie.
Als je een kaartje naar een gevangene wilt sturen, kun je zelf een neutraal kaartje meenemen. Een postzegel voor buitenland is natuurlijk ook handig. Laten we er samen, net als voorgaande jaren weer een succes van maken.

Kijk ook op  www.amnesty.nl/write-for-rights-2018 of op facebook.