Wijk bij Duurstede

Vrouwendag 2019Amnesty in de kerken actie vrouwendag

Met een actie voor activisten in Saoedi Arabië bezochten we met werkgroepleden de Protestantse kerken van Cothen en Wijk bij Duurstede. Mensen konden er aan de Amnesty-tafel een petitielijst tekenen en daarmee de Saoedische koning oproepen een aantal vrouwen vrij te laten die actie voerden voor vrouwenrechten. Ze zijn hierom gevangen genomen. Het ging om een actie voor het recht van vrouwen om een auto te besturen. Inmiddels is de wet veranderd, maar de activisten zitten nog steeds vast. In de kerkbanken lagen  groetenkaarten die gestuurd konden worden naar die Saudische vrouwen: Loujain al-Hathloul, iman al-Nafjan en Aziza al-Yousef.

Er zijn in beide kerken bijna 40 handtekeningen opgehaald en enorm veel kaarten geschreven. Het precieze aantal weten we niet omdat veel mensen de kaarten ook mee naar huis hebben genomen om ze daar te schrijven.
Er zijn kaarsen, kaarten en servetten verkocht. In Wijk bij Duurstede voor een bedrag van €240,-, in Cothen €70,-
De enorme betrokkenheid van de kerkgangers heeft ons geraakt. Uitsluitend positieve reacties op de actie en veel bemoedigende woorden!